Roland ( 1 februari 2010)
"31-1, bijna 20:00, geen inzendingen meer te verwachten: De A is Afgelopen, we zijn AAngekomen bij de uitslAg Zoals beloofd nemen wij als team voor de eerste opdracht de absoluut subjectieve beoordeling op ons. Over oordeel en argumentatie kan worden gediscussieerd maar dat is slechts weinig zinvol want zal niet ..."
31-1, bijna 20:00, geen inzendingen meer te verwachten: De A is Afgelopen, we zijn AAngekomen bij de uitslAg
Zoals beloofd nemen wij als team voor de eerste opdracht de absoluut subjectieve beoordeling op ons. Over oordeel en argumentatie kan worden gediscussieerd maar dat is slechts weinig zinvol want zal niet worden beantwoord en al helemaal niet van invloed zijn op de uitslag.
Welnu. laat ons eerst lof doen klinken over het enthousiasme waarmee jullie je op de opdracht gestort hebben. Hulde daarvoor. Kijkend vervolgens naar de geplaatste foto's kunnen we grofweg onderscheid maken tussen:
1. foto's waar duidelijk al een "A" aanwezig was als grondslag voor de foto. Dus eerst het idee en daarna de uitwerking
2. foto's van toepasselijke situaties. Dus niet een vooropgezet plan maar een aangetroffen situatie welke, al dan niet creatief, benut is.
3. willekeurige foto's waar, met soms briljant denkwerk, de maker achteraf alsnog een A-titel bij gewrocht heeft die niet eens per se van toepassing hoeft te zijn.
Uiteraard krijgt een foto uit categorie 1. de voorkeur in onze beoordeling omdat daarmee de meeste aandacht aan de opdracht besteed is (of mogelijk ook omdat de fraaiste toevallig in deze categorie viel).
Om jullie tere zieltjes wat te beschermen zulln we ons beperken tot het bespreken van enkele kieken uit categoriën 1. en 2. Wie zich vol overgave aan categorie 3. heeft bezondigd mag voor zichzelf bepalen of hij/zij zich al dan niet zichzelf schamend richting hoek moet begeven.
Foto's welke eervol vermeld mogen worden (we noemen slechts enkele voorbeelden in willekeurige volgorde):
@Jets: Afgelast
Een foto met verhaal. Technisch wellicht niet perfect maar qua inspiratie, compositie, Dof en kleurgebruik een absoluut fraaie invulling
Inkie: Auw!
Nog een foto met verhaal waar bovendien van tevoren al is nagedacht over het onderwerp en de uitvoering. Ook hier weer technisch wellicht niet perfect maar ook hier springen inspiratie en Dof naar voren. Bijzonderheid is dat het hier hoogstwaarschijnlijk om een zelfportret gaat.
Ann: Aaaaaaa...it's me
Ann had het natuurlijk "makkelijk" met de invulling van de "A" maar de wijze waarop ze vervolgens het kader zorgvuldig gevuld heeft met slecht een beperkt aantal elementen verdient vermelding.
Sophie: Afstand
Sophia zou sophia niet zijn als ze niet een plaat zou weten te verzinnen waarin ruimte een overheersende rol speelt (beloofd nog wat voor de "R"). "Afstand" is een plaat die appelleert aan de eigen fantasie en met gevoel voor compositie is neergezet.
@Jets: Aangezicht
Met materiaal in handen dat niet iedereen ter beschikking krijgt werd Jets creativiteit nog eens extra geprikkeld tot het maken van dit dubbelbeeld. Een mooi voorbeeld van hoe je minder voor-de-hand-liggende objecten kunt gebruiken in de fotografie om tot een boeiend eindresultaat te komen. Zoals één van de teamleden het uitdrukte: "Het Aangezicht wordt aangepast bij het kind en de foto toont ook het Aangezicht (buitenkant, gelaat, gezicht, uiterlijk)" De uiteindelijke afwerking draagt sterk bij aan het totaalbeeld en laat het een "kloppend" geheel zijn. Jet verwerft zich hiermee terecht een 2e eervolle vermelding.
Ondertussen zou je het gevoel krijgen dat er slechts dames aan de opdract hebben deelgenomen, gelukkig heeft de winnaar de eer van de mannen gered. Door ons tot met-kop-en-schouder-boven-alles-uitstekende winnaar gebombardeerd is:
Roas: Autobahn
Met deze plaat werd al meteen "de lat gelegd". En op een dusdanige hoogte dat niemand hem verdere nog heeft weten te benaderen. Uit één van de moderator-beoordelingen:
"Heel origineel, met erg veel oog voor detail en afwerking. Dat zie je in de beweking van de snel rijdende auto
Zeer netjes in het detail gekropen, de keuze om 1 auto recht op je af te laten komen is heel pakkend. Positie van die auto is ook mooi gekozen, knalt echt! Er zitten mooie herhalingen in, die zowel in de diepte als naar rechts / links terugkomen (geleiderails komt in de diepte onscherp terug, de vangrail zowel in de diepte als naar rechts, de ronde vormen van wielen en autolichten springen ook in het oog als herhaling). Een pakkend beeld dat beklijft en een uitstekende invulling van de opdracht.
Ik hecht voor mijn beoordeling de meeste waarde aan de invulling van de opdracht, dan in volgorde de beoordeelde aspecten daaronder.
Invulling van de opdracht: 10
Sfeer, zeggingskracht: 8
Sluitertijdkeuze, dynamiek: 9
Scherptedieptekeuze: 9
Belichting: 8 1/2
Originaliteit: 9
Compositie: 8
Vlakverdeling: 8
Bewerking (z/w omzetting): 9"
Technisch gezien riep de foto een vraagje op omtrent de wijze van invullen: "*opmerking t.a.v. bewegingsonscherpte: sluitertijd was 10 seconden. Ik vind dat dit nogal stof tot nadenken geeft, hoe kan de auto er zo scherp opstaan? Flitsen op 2e gordijn? Dan vind ik de beweging weer te goed te zien bij een sluitertijd van 10 seconden, is er een repeterende flits gebruikt? Dit in verband met de wielen, die je echt meermaals in beeld ziet. Hoe kan dat?" We zouden het leuk vinden als RoAs nog een tipje van zijn slui(t)er zou willen oplichten.
Al met al een verdiende winnaar waar in onze ogen ieder zich in moet kunnen vinden.
RoAs gefeliciteerd!!!
En natuurlijk nu aan jou de eer de komende maand voor de nieuwe opdracht de winnende foto aan te wijzen.
![]()
Een chaos is pas een Chaos als er JK bij staat
Kiekdoosje: Nikon, what else!
RoAs, gaaf, joh.
Hartelijk gefeliciteerd, je foto is top.
En Jet, Inkie, Ann en Sophia gefeliciteerd met jullie eervolle vermelding.
Tijd voor taart.![]()
Roland (31 januari 2010)
Roland Proficiat, prachtige plaat
Voor alle deelnemers een dikke pluim, ik heb heel wat moois voorbij zien komen![]()
Groet, Sophia
http://www.sophiamook.nl
eerlijke, opbouwende, constructieve kritiek mag best pittig zijn
Nikon D200 en D50. objectieven in gebruik: Nikkor 14-24mm2.8 50mm; 105mmVR macro; 18-70mm en 70-300mm
Roland (31 januari 2010)
Roland,
Van Harte Gefeliciteerd!!
Het was absoluut de mooiste foto van de heel A-serie. Geweldig mooi gedaan.
Roland (31 januari 2010)
@roas, proficiat!
@alle deelnemers, erg bedankt voor zoveel prachtige inzendingen !
Wil je het forum helpen door supporter te worden ? -> Klik dan hier <-
In no-time je eigen website online ? -> klik hier <-
Mijn bescheiden blogje -> klik <-
Roland (31 januari 2010)
Oeps........................ hier wordt ik wel een beetje verlegen van.
Wel stil gehoopt maar toch niet verwacht.
Dames: profociat met jullie plaatsingen! Het zijn alle TOP platen.
Iedereen bedankt voor alle tips en trucks die ik hier ontvang en mij, niet alleen, maar wel vooral fotografisch helpen.
DANK, DANK, DANK
Natuurlijk ben ik nog een reactie verschuldigd n.a.v. het technisch vraagstuk zoals hieronder vermeld.
Allereerst, de enige drie bewerkingen aan de foto die dus zo uit het doosje komt zijn:Er is dus niets met een brush, clone stempel o.i.d. nabewerkt.
- Z/W omzetting
- Schuifjes voor belichting.
- Een kleine Crop daar de horizon niet precies recht was.
De bewegingsonscherpte is ontstaan uit echte beweging. Flits is niet gebruikt. (zie EXIF) Door een klein gummetje onder de achterkant van de witte auto te leggen waren de wielen van de grond en kon deze niet rijden maar gaan de lichtjes wel aan als je de remote bediend. De zwarte auto had ik een paar centimeter links buiten het beeld van de camera geplaatst. Ik heb de camera op 10 sec timer gezet met een sluitertijd van 8 sec en F10. Ik moest dus de camra afdrukken vervolgens door het beeld rennen om binnen 10 sec twee remote controllers in mijn hand nemen en in te drukken. op het moment dat het lampje van de camera aangeeft dat de opname gaat beginnen druk ik beide controllers half in. De lampen van de witte gaan, en de zwarte auto rijdt zachtes het beeld binnen. Wel een beetje haperend daar de stroomborsteltjes niet super contact maken. Dat hapernd rijden zie je dan ook in het dynamische deel. Na ongeveer 3 sec langzaam rijden laat ik de auto stoppen op de brug. Omdat deze hier nog 5 sec van de sluitertijd blijft staan wordt deze nog prima belicht om een duidelijke scherpe weergave te verkrijgen.
Snappen jullie het nog?
Jullie begrijpen wel dat ik dit vele malen uit heb moeten proberen om tot dit resultaat te komen. De niet vloeiende beweging die jullie niet goed konden veklaren is dus eigenlijk en slecht rijdend langzaam autootje.
Ik waardeer het zéér dat mijn inspaningen om een goede "A" te verkrijgen op deze manier beloond worden. Ik ben er erg blij mee.
![]()
Laatst gewijzigd door Roland; 31 januari 2010 om 21:25 Reden: Typ fouten natuurlijk
Groet, Roland
Helemaal duidelijk hoe het tot stand is gekomen, dank voor de uitleg! En het is echt prachtig om te zien hoe je met je fotografie bezig bent. De progressie verbaast mij daardoor nauwelijks. Hulde, 100% verdiend!
(zonder de rest te kort te willen doen overigens)
Wil je het forum helpen door supporter te worden ? -> Klik dan hier <-
In no-time je eigen website online ? -> klik hier <-
Mijn bescheiden blogje -> klik <-
Roas, Van Harte Gefeliciteerd met je terechte overwinning!
Deze plaat heeft veel indruk op mij gemaakt en het is je van harte gegund!!
Roland (31 januari 2010)
Geweldige platen, allemaal.
en die van Roland is gewoon erg fraai. Niet alleen het resultaat, maar ook de inspanning die het met zich meenam. Het verhaal van Roland erbij maakt het nog fraaier, alhoewel je aan de plaat al kan zien dat je dit niet zomaar doet.
Joris
Ik, fotograagApple, het beste onder de zon
De gustibus et coloribus non disputandum
Jorisfotografie Blok | Jorisfotografie Site
Roland (31 januari 2010)
Roland, van harte gefeliciteerd met de overwinning d.m.v. die pracht plaat van je.
En de anderen gefeliciteerd met hun eervolle vermeldingen.
grt Jaap
Favorieten/bladwijzers