D-DIG.NL D-DIG.NL

Ga terug   D-DIG.NL > Forum > Theorie en praktijk > Fotografie

Gesponsorde links - als je ingelogd bent zul je veel minder advertenties zien. Nog geen lid? Registreren is gratis en vrijblijvend.

Toepassing van de verlengkabel voor externe flitser

Dit is de discussie "Toepassing van de verlengkabel voor externe flitser" in het forum Fotografie, onderdeel van Theorie en praktijk op D-DIG.NL

"Naar aanleiding van deze discussie heb ik een mini-tutorial gemaakt. Ik heb van Provorm toestemming om zijn toepassing van de externe flitser en de resulterende foto's te gebruiken, waarvoor dank! De externe flitser, en een paar ideeën hoe je die kunt toepassen, kun je hier vinden . Je flitser staat ..."

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 26 januari 2008, 14:13
Robert Zijl's schermafbeelding
Global Moderator
Rep kracht: 37
Reputatie: 3559
Robert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatieRobert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatieRobert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatieRobert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatieRobert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatieRobert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatieRobert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatieRobert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatieRobert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatieRobert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatieRobert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie

Afbeeldingen: 110
Bedankjes gegeven: 128
Is 337 x bedankt in 328 berichten
Foto's bewerken toegestaan: Ja
Stuur een bericht via Skype™ naar Robert Zijl
Toepassing van de verlengkabel voor externe flitser

Naar aanleiding van deze discussie heb ik een mini-tutorial gemaakt. Ik heb van Provorm toestemming om zijn toepassing van de externe flitser en de resulterende foto's te gebruiken, waarvoor dank!

De externe flitser, en een paar ideeën hoe je die kunt toepassen, kun je hier vinden. Je flitser staat op de camera, hierdoor flits je dus recht van voren. Sommige flitsers kun je verticaal kantelen en sommige ook nog horizontaal draaien. Het licht blijf echter vanuit het midden komen. Daarvoor bestaan speciale kabeltjes die je tussen de flitsschoen van je camera en de flitser kunt monteren. Hierdoor hoef je de externe flitser niet op je camera te zetten, maar je kunt hem in de hand houden en zo het licht van een andere kant dan het exacte midden laten komen.

Hieronder zie je zo'n kabeltje, deze is met een krulsnoer:

Klik op de afbeelding voor de originele grootte

De kosten zijn ongeveer €45,-

Een krulsnoer beperkt je weer wat in de bewegingsvrijheid, ze zijn er ook langer, tot wel 10 meter. Als je de externe flitser op een statief plaatst zal je flitser toch nog vrij dichtbij moet staan. Maar bij closeups en macro kan het voldoende zijn.

Deze toepassing van de externe flitser is van Provorm: hij gebruikt een heel goedkoop flitssync kabeltje van Hama. Qua lengte heb je ze tot 10 meter. Zo kan je de flitser op een statief plaatsen en kun je alle kanten op. Voordat je de flitser op het statief plaats kun je er nog een klein blokje tussen plaatsen waar een klein gaatje in zit. Dan kun je er nog een lichtdoorlatende paraplu in zitten en creëer je daarmee eigenlijk een grote softbox.

Het is wel raadzaam een steviger statief gebruiken.

Provorm:
"Ik ben tot deze oplossing overgegaan toen ik een portret van Rineke Dijkstra na moest maken. Zij heeft een serie strandportretten gemaakt die mooi ingeflitst zijn. Alleen de flitser maakte het licht te hard en te recht van voren. Een stopcontact had ik daar niet dus maakt zo mijn eigen softbox. Om de flitser aan te sturen had ik dus wel een kabeltje nodig. Maar wel lang genoeg zodat ik nog wel vrij kon bewegen voor aanwijzingen e.d."

Klik op de afbeelding voor de originele grootte Klik op de afbeelding voor de originele grootte
(Klik op de foto's voor een grotere versie).

Klik hier voor een echte Rineke Dijkstra: http://www.imagearts.ryerson.ca/imag...Rineke_w01.jpg

Deze portable softbox heeft hij daarna vaker gebruikt, zie onderstaande foto's:

Klik op de afbeelding voor de originele grootte Klik op de afbeelding voor de originele grootte Klik op de afbeelding voor de originele grootte
(Klik op de foto's voor een grotere versie) | Klik hier voor de hele serie

Hij gebruikt dus wel een iets langere kabel dan het toch wat korte krulsnoer. Nadeel zou wel kunnen zijn dat je met die gebruikte kabel de DDL TTL instellingen NIET kan gebruiken. Je zult alles handmatig in moeten stellen. Maar je houdt zo wel controle over de flitser.

Laatst gewijzigd door Robert Zijl; 26 januari 2008 om 15:01.
Met citaat reageren
Gesponsorde links - als je ingelogd bent zul je veel minder advertenties zien (en zeker niet op deze plek). Nog geen lid? Registreren is gratis en vrijblijvend.
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De externe flitser met verstelbare flitskop Robert Zijl Fotografie 20 26 januari 2008 21:37
Externe flitser HansNijenhuis Wie helpt mij 4 25 januari 2008 15:59

Gesponsorde links - als je ingelogd bent zul je veel minder advertenties zien. Nog geen lid? Registreren is gratis en vrijblijvend.

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:50.

Valid XHTML 1.0 Transitional  Feedburner

0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 45% 50% 55% 60% 65% 70% 75% 80% 85% 90% 95% 100%
Als je alle gradaties hierboven kunt onderscheiden is je monitor qua helderheid en contrast goed afgesteld.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.0 ©2009, Crawlability, Inc.
© 2007-2010 Dutch Digital Imaging Gateway, alle rechten voorbehouden.