![]() |
D-DIG.NL - Fotoforum voor Fotografie - Nieuws op fotografiegebied, de digitale camera en fotografie. |
Hèt trefpunt voor alles over digitale fotografie op internet... En meer! |
|
|
|||||||
| Registreer | Profiel-fotoalbums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Gesponsorde links - als je ingelogd bent zul je veel minder advertenties zien. Nog geen lid? Registreren is gratis en vrijblijvend. |
"In dat blokje wil je dus eigenlijk links zetten die, als je er op klikt, een pagina openen op jouw weblog met thumbnails die als je er op klikt grote foto's laten zien? Of je wil linkjes die een pagina openen die een album laten zien die mensen-gallery's toont, dat ..."
![]() |
| LinkBack (1) | Discussietools | Discussie waarderen | Weergave |
|
||||
|
Re: gallery-album
In dat blokje wil je dus eigenlijk links zetten die, als je er op klikt, een pagina openen op jouw weblog met thumbnails die als je er op klikt grote foto's laten zien?
Of je wil linkjes die een pagina openen die een album laten zien die mensen-gallery's toont, dat kan allebei door de doel-pagina te maken, en rechts een widget te plaatsen die je pagina's laat zien. Pagina's kun je sorteren en hierarchisch ordenen. Dan kun je een pagina's maken voor: Mensen z/w Groepsfoto's Straatportretten enz. Deze ontsluit je dan door een pagina "Mensen" te maken waaronder deze subpagina's hangen. Dan krijg je dus: Mensen ---Mensen z/w ---Groepsfoto's ---Straatportretten ---enz. De pagina's laat je zien door een pagina-widget op te nemen in je zijbalk. Ik laat vanavond wel ff een voorbeeld zien.
||||
|
Citaat:
Ik ga met knippen en plakken van pagina-afdrukken wel even proberen te laten zien wat ik bedoel. |
|
||||
|
Is goed
|
![]() ik weet niet of dit te lezen is.... dus hier nog een directe link naar de foto voor het grote formaat. http://img373.imageshack.us/img373/6965/image1d.jpg Is dit zo duidelijker? Nou.. (sorry ik heb nog meer wensen... verder ben ik niet moeilijk hoor...) op de pagina Mensen heb je de gallery - elf fantasy fair - staan. Onder de blog die ik er over heb geschreven wil ik dan op dezelfde manier als op de Mensen pagina het vierkante gallery blokje onder de blog plakken of een directe link naar deze afbeeldingen. |
|
||||
|
Yep, duidelijk, ik ga even zien of dit realiseerbaar is en meld me straks
|
Ik ga even uit van een structuur die ik zelf voor mijn eigen weblog wilde. Vertaal de albums en galleries even naar datgene wat jij zou willen.
Maak voor elk onderwerp een Gallery met de optie "Voeg gallery of afbeeldingen toe" in je dashboard
Maak voor elke categorie een Album aan met de optie "Album" in je dashboard.
Selecteer in hetzelfde scherm "Album" links bovenin een album, als eerste Architectuur. Sleep dan de Galleries naar keuze van rechts naar links, in het gebiedje waarin staat "Album pagina ID x : Architectuur" (x is een getal). De Galleries sleep je gewoon in de juiste volgorde in het album. Als de galleries in het album staan klik je op Updaten. Dit doe je voor alle albums. Zie afbeelding hieronder: ![]() Nu is je structuur in principe gereed Je zou bijvoorbeeld het album Mensen kunnen tonen, en dat zou je dan zo kunnen doen dat het er net zo uitziet als hier: Betere Gallery part II | Robert's weblog (wat doetie??)We gaan nu vervolgens pagina's aanmaken, en per pagina doen we niets meer of minder dan enkel en alleen het album naar keuze tonen. Kies Links in het menu van je Dashboard voor "Pagina's" en maak een nieuwe pagina. Noem deze Architectuur en kies dan in de knoppenbalk voor de NextGen Gallery knop (uiterst rechts, bovenste rij knopjes: ). Er verschijnt een schermpje, kies daar voor "Album", selecteer het album "Architectuur" en kies daaronder voor "Uitgebreide versie" - dan krijg je mooie blokjes met de omschrijvingen erbij. Klik dan op Invoegen. De tekst [album id-x template=extend] verschijnt in je editor (x = een nummer) Laat dit staan, verander niets en sla op. Je zou eventueel als je dat wil een introducerende tekst kunnen typen, maar dat kan je ook later nog doen. Herhaal dit alles voor de pagina "Diversen", "Mensen" en "Natuur", die maken we dus ook aan op dezelfde manier.We zijn er nu bijna. Als je dat nog niet gedaan had, moet je de Widget "Pagina's" even activeren op je blog. Klik op "Uiterlijk" en kies "Widgets". Voeg de widget "Pagina's" toe en klik op "Wijzigingen opslaan" onderaan. Er staat nu een blokje met Pagina's in je weblog, aan de linker of rechterkant, al naar gelang de mogelijkheden van jouw weblog thema, en je voorkeuren in de vorige stap:
Als je op de items klikt, ga je naar de pagina waarop het betreffende Album met daarin de Galleries getoond wordt. Klik je op een Gallery dan ga je naar een pagina waarin je de foto's kan zien die in die Gallery zitten. Klik je op een foto dan zie je de grote weergave. Wat je nu nog niet hebt, is jouw wens om naast de albums ook direct de linkjes naar de galleries te tonen in het rechter menu: Architectuur -- Architectuur - Algemeen -- Architectuur - Deventer Diversen -- Diversen - Volendam -- Diversen - Kids Mensen -- Mensen - Zwartwit -- Mensen - Portret Natuur -- Natuur - Algemeen -- Natuur - Landschap -- Natuur - Paddestoelen Om dat te realiseren zou je voor elk item een pagina moeten maken, bijvoorbeeld een pagina "Architectuur - Algemeen", en een pagina "Architectuur - Deventer". Dit gaan we gewoon maar 's doen. Klik weer op het menu Pagina's in je Dashboard en maak een nieuwe pagina aan met de naam "Architectuur - Deventer". Voeg met de NextGen Gallery knop in de knoppenbalk niet een Album, maar een Gallery toe, namelijk "Architectuur Algemeen". Kies voor "Afbeeldingslijst" voor het effect dat je in jouw geval graag wil (de rijen met thumbnails). Belangrijk, sla nog niet op: kies bij Attributen rechts, onder "Ouder", de pagina "Architectuur". Daarmee geef je aan dat "Architectuur - Deventer" hiërarchisch gezien onder de pagina "Architectuur" valt. Vul nu ook bij "Volgorde" een getal in, 10 voor de eerste pagina, 20 voor de tweede, enzovoort. Dan kun je later gemakkelijk pagina's toevoegen als je dat wil. Dit proces kun je herhalen voor al je subpagina's. Let op dat je de subpagina's onder de juiste hoofdpagina hangt. Dit kun je later ook nog aanpassen. Ook de volgorde kun je later nog weer aanpassen. Bovenstaande voorbeeld vind je op mijn blog: Robert's weblog (wat doetie??) Het is een heel verhaal geworden, hopelijk kom je eruit....
|
Super zeg.. heel erg ontzettend bedankt voor alle moeite.... ik ga het uitprinten en op mijn gemakkie proberen en stap voor stap uitvoeren.
|
|
||||
|
Citaat:
Alle nieuwe pagina's die ik maak komen dus daar bij te staan en dat wil ik juist niet. Dus hoe krijg ik de over mij ergens anders zodat ik het blokje van de pagina's kan gebruiken voor het album.... Bij rubrieken zag ik dat je meerdere rubrieken aan kon maken die dan in een nieuw venster in je rechterkolom erbij komen. Van de widget pagina's kan je er maar ééntje toevoegen. Kijk zo is het als ik pagina's ga toevoegen: ![]() dan komen de pagina's dus onder het kopje pagina's samen met dat over mij. en ik zou er juist graag een heel eigen enkel kopje voor willen krijgen. als zo. ![]() |
|
||||
|
Dit kan niet met de standaard Pagina's widget. Die kun je maar 1x opnemen in een zijmenu, en die kent geen instellingen zoals welke pagina's je wel en niet ziet.
Daarom met wederom wat tromgeroffel: De Flexi Pages Widget Ik heb die net klaargezet en uitgetest, en met deze widget is wel mogelijk wat je wil. De plugin is voor elk blog beschikbaar, of je nu Supporter bent of niet. Je moet hem eerst activeren in je Dashboard, in het menu Plugins. Daarna kun je de Widget toevoegen (Uiterlijk -> Widgets). Een voorbeeld kun je zien op The Digger. Het blokje "Waar gaat dit over" toont 1 hoofdpagina met een paar bijbehorende subpagina. Daaronder staat een nieuw blokje met "Pagina's", en daar vind je de rest. Met deze nieuwe plugin kun je zoveel van deze blokjes maken als je maar wil en je kunt ze allemaal een eigen titel geven, bepalen welke pagina's wel en niet moeten worden getoond, enzovoort enzovoort. Ik vermoed dat je er met wat experimenteren wel uit gaat komen met deze plugin.
|
|
![]() |
| Favorieten/bladwijzers |
| Labels |
| Geen |
| Discussietools | |
| Weergave | Geef een waardering voor deze discussie |
|
|
|
||||
| Geplaatst door | Voor | Type | Datum | |
| Albums / gallery ontsluiten met het menu | The Digger | Post #20 | Pingback | 6 mei 2009 19:40 | |
|
||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| D-dig album | Angela | WZ - Wie helpt mij | 3 | 26 april 2007 09:50 |
| Gesponsorde links - als je ingelogd bent zul je veel minder advertenties zien. Nog geen lid? Registreren is gratis en vrijblijvend. |