Zelf printen van je fotowerk

Dit is de discussie "Zelf printen van je fotowerk" in het forum Infobalie, onderdeel van The Gateway Café op D-DIG.NL

"Ja ik mis wel wat op het forum. Sinds kort ben ik begonnen met het zelf printen. Eigenlijk altijd uitbesteed aan de verschillende labs die er zijn. Maar om nog meer invloed te hebben op het eindproduct heb ik toch maar de stap genomen om voor een deel van mijn ..."

+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 30
    peter46's schermafbeelding
    peter46 is offline Digger
    Reputatiekracht: 8
    Reputatie: 345
    peter46 is hard op weg een goede reputatie te verwerven peter46 is hard op weg een goede reputatie te verwerven peter46 is hard op weg een goede reputatie te verwerven peter46 is hard op weg een goede reputatie te verwerven
    Leeftijd
    53
    Afbeeldingen
    16
    Thanks!
    0
    Is 1 x bedankt in 1 bericht
    Rep kracht
    8

Zelf printen van je fotowerk

Ja ik mis wel wat op het forum.

Sinds kort ben ik begonnen met het zelf printen.
    Eigenlijk altijd uitbesteed aan de verschillende labs die er zijn.
    Maar om nog meer invloed te hebben op het eindproduct heb ik toch maar de stap genomen om voor een deel van mijn fotowerk zelf te gaan printen.

Daar dit een volledig nieuw vlak voor mij is zou ik daar graag meer over willen lezen.

De printer die ik gebruik is de Epson Stylus Pro 3800
    Ik haal er al leuke platen uit. Maar heb het idee dat er nog veel meer uit te halen is.

Annehart's schermafbeelding
    Annehart is offline Gouden medailleWinnaar '100 monumenten project'
    Reputatiekracht: 6
    Reputatie: 149
    Annehart begint een goede reputatie op te bouwen Annehart begint een goede reputatie op te bouwen
    Afbeeldingen
    5
    Thanks!
    0
    Is 0 x bedankt in 0 berichten
    Rep kracht
    6

Re: Zelf printen van je fotowerk

Dit onderwerp interesseert mij ook in hoge mate. Ik ben van plan een nieuwe printer te kopen en denk nu aan een A3 printer. De Epson Stylus R2880 is een optie, maar ook de nieuwe HP Photo Smart B8850 of een Canon A3 printer.
    Maar inderdaad hoe zo'n printer goed te gebruiken? ICC profielen invoeren, of niet? Papiersoorten? etc. etc.
    Groeten, Annemarie

EdB's schermafbeelding
    EdB
    EdB is offline Digger
    Reputatiekracht: 5
    Reputatie: 215
    EdB begint een goede reputatie op te bouwen EdB begint een goede reputatie op te bouwen EdB begint een goede reputatie op te bouwen
    Leeftijd
    46
    Thanks!
    18
    Is 8 x bedankt in 8 berichten
    Rep kracht
    5

Van mij een reactie om me in te schrijven voor dit topic
    Ben nog druk doende allerlei software me eigen te maken en laat afdrukken hier bij de fotograaf maar ben eigenlijk niet tevreden en denk nu ook aan een printertje..... dus alle info is meer dan welkom.

Groetjes
    Ed
    ..... kritieken worden adviezen wanneer zij onderbouwd zijn .....

Arjen's schermafbeelding
    Arjen is offline Supporter
    Reputatiekracht: 34
    Reputatie: 3601
    Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie
    Leeftijd
    49
    Afbeeldingen
    131
    Thanks!
    515
    Is 456 x bedankt in 442 berichten
    Rep kracht
    34

Zelf print ik (iets kleiner dan) A4 formaat op een HP deskjet 5652 (voor in een 30x40cm lijst met 20x28 cm passe-partout).
    Ik heb het vroeger wel eens bij de HEMA laten doen, maar:
    - nét niet het formaat dat ik wilde (ik peuter op de mm in het passe-partout)
    - scherm is niet papier: het stoort mij enorm.....ik heb meestal meerdere afdrukken nodig om het goed te krijgen (trial and error)...en met name gaat het dan om de contrasten en dichtlopend zwart.....en dat kreeg ik dus ook van de HEMA terug (dat dichtgelopen zwart, dus).

Omdat ik nogal zuinig ben aangelegd, print ik alleen werk dat ik écht zélf de "mooite waard" vind.
    De rest laat ik op de PC (fijnregelen op een beeldscherm kost minder inkt.....) en gaat dan direct naar m'n website; zonder ooit te printen.

Hoewel ik niet de illusie heb dat ik ooit feilloos mooi kan leren printen, zonder kallibratie spul (en dat is voor een printer nogal aan de prijs !.....) heeft het wel mijn aandacht.
    Een mooie eigen fotoprint aan de muur is toch wel het ideaal...

Dus ja, zou interessant topic zijn.
    Nu is het nog (af en toe) A4 en is A3 zelfs iets waar ik nog maar niet eens over moet nadenken...

Groetjes, Arjen
    There is more, beyond the visible spectrum...
    weblog: http://blogger.xs4all.nl/klaveraj website: http://www.xs4all.nl/~klaveraj

fotoad's schermafbeelding
    fotoad is offline Junior Digger
    Reputatiekracht: 3
    Reputatie: 65
    fotoad moet nog een reputatie opbouwen
    Thanks!
    0
    Rep kracht
    3

Op mijn site heb ik een manier staan om met afdrukken via Photoshop goede resultaten thuis te krijgen. Hij staat op Ad de Bruin Fotografie onder uitleg/tutorials.
    Uitgangspunt is natuurlijk wel een goed gekalibreerde monitor en goede, maar vooral constante verlichting.

Arjen's schermafbeelding
    Arjen is offline Supporter
    Reputatiekracht: 34
    Reputatie: 3601
    Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie
    Leeftijd
    49
    Afbeeldingen
    131
    Thanks!
    515
    Is 456 x bedankt in 442 berichten
    Rep kracht
    34

Dank je Ad,

Ik heb 'm gelijk maar even....uitgeprint!

Groetjes, Arjen
    There is more, beyond the visible spectrum...
    weblog: http://blogger.xs4all.nl/klaveraj website: http://www.xs4all.nl/~klaveraj

Mark's schermafbeelding
    Mark is offline Digger
    Reputatiekracht: 5
    Reputatie: 369
    Mark is hard op weg een goede reputatie te verwerven Mark is hard op weg een goede reputatie te verwerven Mark is hard op weg een goede reputatie te verwerven Mark is hard op weg een goede reputatie te verwerven
    Leeftijd
    27
    Afbeeldingen
    19
    Thanks!
    0
    Is 4 x bedankt in 4 berichten
    Rep kracht
    5

Ik gebruik een rip in plaats van de originele Epson drivers, ImagePrint dát geeft direct de juiste kleuren per papiersoort. Handige is dat ImagePrint alle gangbare printers heeft staan (dus ook de Epson 3800 ) en profielen maakt van printer+papiersoort. Wat nieuw op de markt komt, maar ook op verzoek.

Die profielen download je en printen maar... of het nou JPG, TIF of PSD bestanden zijn en ook kleurprofiel maakt niet uit.

Imageprint is van Colorbyte Software.

peter46 is hard op weg een goede reputatie te verwerven peter46 is hard op weg een goede reputatie te verwerven peter46 is hard op weg een goede reputatie te verwerven peter46 is hard op weg een goede reputatie te verwerven
    Leeftijd
    53
    Afbeeldingen
    16
    Thanks!
    0
    Rep kracht
    8

Erg leuk om te lezen dat dit stukje van de fotografie ook bij een aantal van de gebruikers hier leeft.

De gegeven linkjes ga ik eens aandachtig doornemen.
    De door Ad genoemde constante (juiste) verlichting om de afdrukken te bekijken is een hele goede tip.
    Dit schakeltje moet ik maar eens gaan invullen.
    Nog tips welke lamp ik daar het beste voor kan aanschaffen?

Een gekalibreerd scherm ben ik inmiddels in voorzien en zonder reclame te maken kan ik een ieder de EIZO Cg222w van harte aanbevelen.
    Niet goedkoop. Maar net als met goede objectieven een wereld van verschil.

Verder ben ik eerst op zoek naar papier wat mij aanspreekt. Wat een verschillen heb je daarin.

Voor de gewone afdrukken is het Brilliant Supreme Glossy Paper wel aardig en niet al te duur.

Heel benieuwd naar jullie ervaringen met papiersoorten.

fotoad's schermafbeelding
    fotoad is offline Junior Digger
    Reputatiekracht: 3
    Reputatie: 65
    fotoad moet nog een reputatie opbouwen
    Thanks!
    0
    Rep kracht
    3

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter46 Bekijk bericht
    Nog tips welke lamp ik daar het beste voor kan aanschaffen?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter46 Bekijk bericht
    De mogelijkheden zijn divers. Waar je op moet letten is dat je een lamp hebt met;
    a) de juiste kleurtemperatuur. Een daglichtlamp van 5000K.
    b) een zo hoog mogelijke CRI index getal (Ra-waarde). Hoe hoger de CRI waarde hoe beter het licht het totale spectrum gelijk aan natuurlijk daglicht uitstraalt.

Van de verschillende soorten verlichting zijn er in mijn ogen drie goede kandidaten die voor iedere consument goed verkrijgbaar zijn voor een redelijke prijs Dit zijn;
    Solux halogeen
    Osram buislamp
    Philips Graphica buislamp

De laatste gebruik is zelf naar volle tevredenheid.

Denk natuurlijk ook aan de juiste hoeveelheid licht op het beeldscherm en afdruk en de kleur/reflectie van de afwerking binnen de ruimte. Dit is geen eenvoudige materie maar wel belangrijk. Voor een korte richtlijn kun je terecht bij het NIDF. De informatie hier is echter heel summier tov de daadwerkelijke iso normen. Maar goed…beter iets dan niets.

Leeftijd
    53
    Afbeeldingen
    16
    Thanks!
    0
    Rep kracht
    8

Ad,

Hartelijk dank voor de gegeven informatie.

Hoeveelheid licht op het beeldscherm. Wat bedoel je hiermee?
    En tot welke vergelijking bedoel je dat?

Groet
    Peter

+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten