D-DIG.NL D-DIG.NL

Ga terug   D-DIG.NL > Forum > The Gateway Café > Infobalie

Gesponsorde links - als je ingelogd bent zul je veel minder advertenties zien. Nog geen lid? Registreren is gratis en vrijblijvend.

CBL (Color Balance Lens) - voor de perfecte witbalans

Dit is de discussie "CBL (Color Balance Lens) - voor de perfecte witbalans" in het forum Infobalie, onderdeel van The Gateway Café op D-DIG.NL

"Ik wil jullie aandacht vragen voor een mooi product dat sinds kort ook op de nederlandse markt beschikbaar is gekomen, de CBL, of "Color Balance Lens". D-DIG ondersteunt dit product en geeft haar leden een aantrekkelijke korting. Meer hierover helemaal onderaan dit bericht. De website van CBL kondigt het product ..."

Reageren

LinkBack (4) Discussietools Weergave
  4 links from elsewhere to this Post. Click to view. #1 (permalink)  
Oud 8 november 2008, 17:48
DDIG's schermafbeelding
Beheerder
Rep kracht: 57
Reputatie: uitgeschakeld
DDIG heeft vermelding van reputatie uitgeschakeld

Afbeeldingen: 1
Foto's bewerken toegestaan: Nee
CBL (Color Balance Lens) - voor de perfecte witbalans

Ik wil jullie aandacht vragen voor een mooi product dat sinds kort ook op de nederlandse markt beschikbaar is gekomen, de CBL, of "Color Balance Lens".

D-DIG ondersteunt dit product en geeft haar leden een aantrekkelijke korting. Meer hierover helemaal onderaan dit bericht. De website van CBL kondigt het product alsvolgt aan:

Perfecte witbalans instellen

Het handmatig instellen van de witbalans was nog nooit zo eenvoudig, snel en precies. De Color Balance Lens (CBL) is een doorontwikkeling op het principe van de grijskaart en brengt de witbalans van uw digitale camera naar een hoger niveau. CBL maakt het mogelijk het volledige kleuren-spectrum te meten in plaats van één vaste grijs waarde.

CBL in het kort
  • Zeer eenvoudige bediening
  • Bespaart tijd bij het beeldbewerken
  • Meet het volledige kleurenspectrum voor een perfecte witbalans
  • Dubbele functie: Achterkant van de CBL 18% grijskaart
  • Weersbestendige behuizing en lichtechtheid voor jaren
Beschrijving

Een eenvoudig te maken foto van de voorzijde van de CBL dient als referentie voor de witbalans in de camera. De foto’s hebben een overtuigende natuurlijke kleuren, duidelijk verbeterde contrasten en merkbaar scherper beeld. Dit in directe vergelijk met andere referentiesystemen zoals grijskaarten en voorzetlenzen. Met de CBL zijn u beelden net een tikje briljanter.

Voordelen
  • Digitale foto’s in de juiste kleuren. Dankzij de zeer precieze kleurenmeting van CBL.
  • Geeft u eigenschappen die geen enkel ander witbalansmeting u tot nu kon bieden.
  • Levert natuurlijke kleuren: bij portretten. In de mode en fashionfotografie, bij landschapfotografie, in de studio en overal waar het natuurlijke kleurenspectrum gemeten moet worden.
  • Minimaliseert de kleurvervreemding van de kleuren. Achteraf corrigeren van de kleuren behoort tot het verleden.

D-DIG leden ontvangen 10 Euro korting bij de aanschaf van een CB lens.

Als je geïnteresseerd bent in deze korting, stuur dan om een exemplaar te bestellen een Privebericht naar DDIG. Vermeld je adresgegevens* en het aantal exemplaren dat je wilt ontvangen. Op die manier ontvang je 10 euro korting op de aanschafprijs. Vanzelfsprekend ontvang je via de leverancier een factuur en de verdere afhandeling van je bestelling is ook in handen van de importeur. Tijdens de introductie zijn de verzendkosten bovendien ook gratis!

*) Bij de bestelling wordt je e-mail adres doorgegeven voor de bestelbevestiging en de online factuur. Als je bezwaar hebt tegen het beschikbaar stellen van je e-mail adres geef dat dan even aan bij je bestelling.

Meer informatie over het product vind je hier: Witbalans instellen

PS: een tip, na uitgebreide tests is gebleken dat in de praktijk de 110mm variant het fijnste product is (ideale afmetingen). Bovendien is dit type het best leverbaar.
Met citaat reageren
Gesponsorde links - als je ingelogd bent zul je veel minder advertenties zien (en zeker niet op deze plek). Nog geen lid? Registreren is gratis en vrijblijvend.
  #2 (permalink)  
Oud 8 november 2008, 19:20
Bas's schermafbeelding
Bas Bas is offline
Geregistreerde gebruiker
Rep kracht: 6
Reputatie: 256
Bas is hard op weg een goede reputatie te verwervenBas is hard op weg een goede reputatie te verwervenBas is hard op weg een goede reputatie te verwerven

Bedankjes gegeven: 0
Is 27 x bedankt in 27 berichten
Foto's bewerken toegestaan: Ja
Re: CBL (Color Balance Lens) - voor de perfecte witbalans

Kijk, dit zijn nog eens toffe acties..

Mooi product, ik stuur meteen een pb.
  #3 (permalink)  
Oud 4 december 2008, 09:51
Geregistreerde gebruiker
Rep kracht: 2
Reputatie: 10
fotobart moet nog een reputatie opbouwen

Leeftijd: 56
Is 0 x bedankt in 0 berichten
Foto's bewerken toegestaan: Ja

Nou, wel omslachtig en nog vrij duur ook. Ik raad je af dit te kopen. Het kan allemaal veel goedkoper en eenvoudiger. Kijk maar eens naar de Expodisc: Review - Expodisc Witbalans Filter - Camera2go.nl - Digitale Camera en Digitale fotografie informatie
Koop de grootste (van jouw lens)maat. Ik gebruik de Expodisc tot zeer vole tevredenheid!!!
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 4 december 2008, 13:44
peter46's schermafbeelding
Geregistreerde gebruiker
Rep kracht: 8
Reputatie: 345
peter46 is hard op weg een goede reputatie te verwervenpeter46 is hard op weg een goede reputatie te verwervenpeter46 is hard op weg een goede reputatie te verwervenpeter46 is hard op weg een goede reputatie te verwerven

Leeftijd: 53
Afbeeldingen: 16
Is 1 x bedankt in 1 bericht
Foto's bewerken toegestaan: In overleg

Beste Fotobart,

Dat de CBLlens omslachtiger zou werken dan de jouw gebruikte oplossing is waarschijnlijk een persoonlijke ervaring.
In ieder geval zie ik hierin niet direct een verschil in workflow. Ook de tijd die dat zal innemen zal gering zijn.
Dit laatste in het nadeel van de door jouw genoemde opzetfilter. Zonnekap er eerst af en dan de filter plaatsen.

Laat ik voorop stellen dat een juiste witbalans instellen altijd beter is dan de automaat gebruiken.
Het laatste wat ik wil is een welles nietes spelletje te gaan spelen.
Over het genoemde alternatief is een vergelijking gedaan door het magazine van Leica.
Hierin kun je lezen dat het verschil (welliswaar klein) maar in het voordeel van de CBLlens uitvalt

http://www.cbllens.nl/Files/pers/LFI_0801.pdf

Over het gebruik van de CBLlens even een citaat uit een berichtje van Mark (jullie vast niet onbekend).

"Echter, in de paar dagen dat ik er nu mee werk heeft het me al betere resultaten gegeven dan mijn grijskaart én is het wel degelijk een workflow-optimalisatie. Nu kan ik na een shoot vrijwel 'blind' een contactsheet uitdraaien voor het model en hoef ik niet eerst alle verschillende lichtomstandigheden te corrigeren met de bijbehorende grijskaart-opname. Is dat geen overweging, dan is het wel het feit dat de kleuren op het scherm van de camera nu ook gelijk goed zijn: zeker ideaal voor fotografen die net als ik met LiveView werken"
Mark Mook Fotografie > Home

Helaas is de CBLlens binnen de Nederlandse grenzen nog niet zo bekend.
De import is pas de afgelopen maand van start gegaan.

Daarintegen is in het buitenland al een veel grotere bekendheid op de goede werking van de CBLlens.
Dit is o.a. te lezen in de volgende link uit Noorwegen. Waar de CBLlens zelfs een 9 heeft behaald.

http://www.cbllens.nl/Files/afbeeldi...0Noorwegen.jpg

vertaling in het engels Toralf Sandaker test Color Balance Lens

Over de prijs van beide producten.
Als wij het hebben over vergelijkbaarheid dan heb je minimaal de 77mm van de door jou genoemde filter nodig.
Deze filter kost bij de meeste adressen 105,00 euro (excl. de verzendkosten).
Daarintegen kost de CBLlens 99,95 (meest gangbare model) momenteel inclusief de verzendkosten.
Hier gaat dan nog de tijdelijke actiekorting van D-Dig nog af.
Verder kun je de CBLlens voor echt alle formaat objectieven gebruiken. Ook bij de grote objectieven waarbij jou oplossing geen filter kan bieden.
Zo is de CBLlens reeds aan een aantal sport-foto-journalisten verkocht die er erg tevreden over zijn.

Als laatste.
Vind ik het jammer dat je een negatief advies geeft over een product wat je eigenlijk niet kent.
Een Nederlandse vergelijkingstest is in de maak.

Groet
Peter
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools
Weergave

LinkBacks (?)
LinkBack naar deze discussie: http://www.d-dig.nl/forums/infobalie/9188-cbl-color-balance-lens-voor-de-perfecte-witbalans.html

Geplaatst door Voor Type Datum
Volkskrantblog - D-DIG.NL - CBLLens (Color Balance Lens) Deze discussie Refback 27 november 2008 11:37
Digitale fotografie, nieuw bij d-dig: korting op de cbl lens! - Hyves.nl Deze discussie Refback 22 november 2008 17:47
Volkskrantblog - D-DIG.NL - Deze discussie Refback 9 november 2008 21:44
Robert, blog, nieuw bij d-dig: korting op de cbl lens! - Hyves.net - Always in touch with your friends Deze discussie Refback 9 november 2008 18:01

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
lens flare sophia De Stamtafel 19 11 oktober 2008 11:13
Close-up lens op Macrolens Arjen Infobalie 6 19 juli 2008 18:32
macro lens Merel De Stamtafel 6 27 februari 2008 14:45
Witbalans en Kleurtemperatuur Bjorn van Lieshout Fotografie 4 7 maart 2007 16:25
Replace color .... MosrednA Fotobewerking 1 6 maart 2007 22:09

Gesponsorde links - als je ingelogd bent zul je veel minder advertenties zien. Nog geen lid? Registreren is gratis en vrijblijvend.

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:57.

Valid XHTML 1.0 Transitional  Feedburner

0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 45% 50% 55% 60% 65% 70% 75% 80% 85% 90% 95% 100%
Als je alle gradaties hierboven kunt onderscheiden is je monitor qua helderheid en contrast goed afgesteld.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.0 ©2009, Crawlability, Inc.
© 2007-2010 Dutch Digital Imaging Gateway, alle rechten voorbehouden.