Wat een apparte sfeer door dat kunst licht, mooi gedaan!
"Foto's van een touristisch kasteel en directe omgeving in San Juan te Puerto Rico (El Morro) #1 #2 #3..."
Foto's van een touristisch kasteel en directe omgeving in San Juan te Puerto Rico (El Morro)
![]()
Wat een apparte sfeer door dat kunst licht, mooi gedaan!
Groet, Roland
Erwin (29 april 2010)
Als ik naar de exif kijk dan roept dat vraagtekens op. Je hebt in alle 3 gevallen gekozen voor een lage ISO (200) en een klein diafragma (f 11) wat resulteert in sluitertijden die oplopen tot 10 sec. voor nr. 2.
Op z'n minst is er nu sprake van een lichte bewegingsonscherpte en bij nr 2. is de uitlichting nogal opgeblazen. Kun je iets meer vertellen over je keuze voor een dergelijke belichting?
Een chaos is pas een Chaos als er JK bij staat
Kiekdoosje: Nikon, what else!
Erwin (29 april 2010)
Inderdaad, ik heb een kleiner diafragma gebruikt omdat ik veel scherpte wilde hebben. Het was schemerig op dat moment dus alle sluiterwaardes zou ik niet meer uit de hand kunnen nemen ook al had ik de ISO flink aangepast.
Alle foto's zijn genomen vanaf een muurtje (geen statief bij me), en een timer. Onscherpte zou dus kunnen maar alleen in bewegende delen zoals wolken of mensen. Op foto 1 zie je ook daarom de waas van mensen. Foto 2 was lastig omdat het wolkendek zo donker was en de muren zo goed verlicht. Dit was de 'beste' stand omdat het mij om de gele/blauwe kleureffecten ging.
Bij 1. is dat redelijk en bij 3. goed gelukt. 2. is echter op meerdere fronten de mist in. Daar had je klaarblijkelijk het goeie moment met een juiste lichtverhouding tussen lucht en verlicht gebouw gemist. Nu heb je een waarschijnlijk lichtere als werkelijk-lucht en een overbelicht gebouw. Hier staat een voorbeeld van hoe zoiets er uit zou kunnen zien.
Het klappen van de spiegel kan de bewegingsonscherpte verklaren trouwens.
Een chaos is pas een Chaos als er JK bij staat
Kiekdoosje: Nikon, what else!
Erwin (29 april 2010)
Mooie sfeerbeelden!
De eerste heeft heel mooi licht op de muur, net alsof je het laatste zonlicht te pakken hebt. Wel jammer dat de lucht en het gras ervoor niet meewerken; je hebt nu een vrij donker/somber beeld met twee blikvangers erin. Het kasteel zou groter in beeld mogen staan.
Bij de tweede is het licht wel erg hard; de lucht hier is wel erg fraai zo blauw, maar de verlichting van de muur komt niet mooi uit zo. En hij mist scherpte.
De derde heeft een fijne sfeer, maar ook hier zijn de donkere delen links te overheersend. De kerk beeldvullender zou al een hoop schelen denk ik.
kijk, kies en klik
niet geschoten is geen foto!
Groetjes, Ingrid
Erwin (29 april 2010)
wat een kleurenpracht zeg, ontzettend leuk dat kunstlicht te zien zo in samenhang met de schemering.
Erwin (29 april 2010)
De eerste en de 3e vind ik heel erg mooi.
Bij de 2e heb je een mooi kleurpalet in de foto met het paars aan de onderkant - het geel van het gebouw en de donkere lucht. Door de beweging onderin de foto met de zee en het felle licht op het gebouw dat door de steensoort veel op ruis lijkt en dan weer de zachte lucht kijkt het voor mij wat minder lekker.
Een soort - zacht hard zacht - beeld dat niet helemaal met elkaar lijkt te kloppen.
Erwin (29 april 2010)
Ik begrijp niet helemaal waar dit de mist is ingegaan. Ter verduidelijking, voor Foto 2, Het was een lichte schemering, en mogelijk kunnen de contrasten nog verder naar boven of onder gedrukt worden vanuit de huidige foto. Ik zie (net zoals jij) een overbelichting in het kunstlicht rondom het gebouw, maar wilde de lucht vangen en het blauwe. Als ik het kasteel met minder overbelichting in de lampen had genomen, dan was inderdaad het wolkendek veel donkerder geworden, maar ook minder indringend. De foto kwam eruit zoals ik deze in gedachten had en hoge saturatie in het blauw gedeelte.
Svp je reactie?
Hi Ingrid, dank je. Het scherpe daar heb je gelijk in. Daar heb ik geen verklaring voor. Coolpix en anderen hadden het ook al gezien. Hoe dit gekomen is is mij nog onbekend omdat de camera op een muurtje stond. Mogelijk het omklappen van de spiegel. Op foto 3 kon ik geen ander standpunt kiezen op dat moment, maar ik begrijp je punt.
Favorieten/bladwijzers