Telezoomlens, Welke?????

Dit is de discussie "Telezoomlens, Welke?????" in het forum Wie helpt mij, onderdeel van Theorie en praktijk op D-DIG.NL

"Die maan is ineens wel heel dichtbij gekomen.. Badkamermeubel klinkt als veel werk wat niet echt werkt met een camera in je handen.. Kinderen daarentegen..... kunnen zulke mooie modellen zijn.. Sterkte met alle drukte...."

+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 7 EersteEerste 1 2 3 4 5 6 7 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 70
    Jet's schermafbeelding
    Jet
    Jet is nu online Gold Digger
    Reputatiekracht: 44
    Reputatie: 5342
    Jet is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Jet is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Jet is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Jet is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Jet is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Jet is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Jet is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Jet is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Jet is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Jet is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Jet is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie
    Leeftijd
    45
    Afbeeldingen
    58
    Thanks!
    859
    Is 978 x bedankt in 964 berichten
    Rep kracht
    44

Re: Telezoomlens, Welke?????

Die maan is ineens wel heel dichtbij gekomen..

Badkamermeubel klinkt als veel werk wat niet echt werkt met een camera in je handen..
    Kinderen daarentegen..... kunnen zulke mooie modellen zijn..
    Sterkte met alle drukte.
    Groetjes van Jet

mijn blog At Jet's place

Of het gaat goed... of ik leer!

Arjen's schermafbeelding
    Arjen is offline Supporter
    Reputatiekracht: 33
    Reputatie: 3541
    Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie
    Leeftijd
    49
    Afbeeldingen
    127
    Thanks!
    498
    Is 444 x bedankt in 430 berichten
    Rep kracht
    33

Wow...is dit met 250mm geschoten?
    Ik ben geďmponeerd.....
    En op 04-10 is ie pas helemaal vol...(duimen voor een onbewolkte hemel)

Groetjes, Arjen
    There is more, beyond the visible spectrum...
    weblog: http://blogger.xs4all.nl/klaveraj website: http://www.xs4all.nl/~klaveraj

Roland's schermafbeelding
    Roland is offline Team Assist
    Reputatiekracht: 46
    Reputatie: 5988
    Roland is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Roland is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Roland is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Roland is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Roland is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Roland is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Roland is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Roland is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Roland is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Roland is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Roland is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie
    Leeftijd
    43
    Afbeeldingen
    269
    Weblogartikelen
    1
    Thanks!
    938
    Is 1.076 x bedankt in 1.072 berichten
    Rep kracht
    46

@Jet,
    Oh, sorrry, maan is natuurlijk wel een cropje.
    Badmeubel en camera gaan niet goed samen, dat klopt.
    Kinder modelllen? O ja. THX voor de tip.
    Ik ben nogal stresbestendig vanwege mijn werk dus dat lukt denk ik wel. THX

@Arjen
    Een stevig cropje is het wel, maar ik vond het wel leuk om te experimenteren met het licht op de maan. (kraters, vlekken, verduistering) Ik kan nu zo met mijn doosje naar buiten lopen. Toch nog even wat gevonden om mee te "spelen" zeg maar. ISO400 - 1/200 - F9 en dan dit krijgen. Zonder flits. ik was een beetje verbaasd zelfs.
    Groet, Roland

Arjen's schermafbeelding
    Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Arjen is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie
    Leeftijd
    49
    Afbeeldingen
    127
    Thanks!
    498
    Rep kracht
    33

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RoAs Bekijk bericht
    F9
    F9...voor een optimale DOF ?...
    En niet eens een beetje ingeflitst....

Nee sorry Roland, ik zal niet verder plagen...ik vind 'm machtig mooi en fijn van detail (zo heb ik 'm zelf helaas nog niet !)

Groetjes, Arjen
    weblog: http://blogger.xs4all.nl/klaveraj website: http://www.xs4all.nl/~klaveraj

Roland is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Roland is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Roland is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Roland is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Roland is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Roland is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Roland is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Roland is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Roland is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Roland is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie Roland is zeer gewaardeerd, behoort tot de absolute top qua reputatie
    Leeftijd
    43
    Afbeeldingen
    269
    Weblogartikelen
    1
    Thanks!
    938
    Rep kracht
    46

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arjen Bekijk bericht
    F9...voor een optimale DOF ?...
    En niet eens een beetje ingeflitst....
    Plagen? Dit is humor die ik wel kan waarderen.
    Je moet het origineel eens bekijken. (oeps, waar is Sophia) daar zie je die dof wel.

Nee, Ik heb het idee dat foto's met een hoger F getal (kleiner diafragma dus) lichter zijn als ik mijn camera op AV-instelling gebruik. Dit was een van de test shots. F5.6. was toevallig net fff minder scherp omdat ik zonder statief dit aan het uitproberen was. Je begrijpt wel dat een hogere F niet bereikbaar was uit de hand vanwege de sluitertijd.
    Groet, Roland

Arjen's schermafbeelding
    Leeftijd
    49
    Afbeeldingen
    127
    Thanks!
    498
    Rep kracht
    33

Hallo Roland,

Gewoon even puur speculatief...dit zou mijn overweging zijn voor een "moon-shot":
    - Grootst mogelijke lengte objectief (250 mm in dit geval)
    - ISO: zo laag mogelijk (minste ruis)
    - Sluitertijd: ik zou uitgaan van diafragma voorkeuze
    - Diafragma: zo groot mogelijk (kleinste F-waarde); hoewel....een wat kleiner diafragma kan een wat scherper beeld opleveren; is afhankelijk van het objectief...check de specificatiegrafiek om optimale 'range' te vinden voor jouw objectief.
    Sluitertijd laten bepalen door diafragma-voorkeuze; of ISO toch wat verhogen bij te lange sluitertijd (> 30 sec.)
    - Statief
    - Spiegel opklappen
    - Draadontspanner

Vandaar dat ik me wat verbaasde over de EXIF.
    ISO 400....waarom zo hoog.
    Sluitertijd: 1/200...interesseert me in dit geval echt niet..al was het 5 seconden
    Hoewel....er is natuurlijk te berekenen (boogsnelheid maan, verstrooiingscirkel, etc) wat de sluitertijd grens is voor bewegingsonscherpte.
    Diafragma: F9....nou oké bij nader inzien kan daar inderdaad nog over gediscusserd worden ivm optimale scherptegebied objectief.
    De opmerking "Zonder flits" vond ik zeker humor...

Groetjes, Arjen
    Laatst gewijzigd door Arjen; 3 oktober 2009 om 12:42

Bas's schermafbeelding
    Bas
    Bas is offline Digger
    Reputatiekracht: 7
    Reputatie: 296
    Bas is hard op weg een goede reputatie te verwerven Bas is hard op weg een goede reputatie te verwerven Bas is hard op weg een goede reputatie te verwerven
    Thanks!
    0
    Is 35 x bedankt in 35 berichten
    Rep kracht
    7

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arjen Bekijk bericht
    Hoewel....er is natuurlijk te berekenen (boogsnelheid maan, verstrooiingscirkel, etc) wat de sluitertijd grens is voor bewegingsonscherpte.
    Zeker, pas hier erg mee op.. De maan beweegt sneller dan je denkt dus een sluitertijd van meer dan een halve seconde (schat ik zo) kan al onscherpte opleveren.

8. De volgende gebruiker zegt "thanks!" tegen Bas voor deze bijdrage:

Roland ( 3 oktober 2009)

Arjen's schermafbeelding
    Leeftijd
    49
    Afbeeldingen
    127
    Thanks!
    498
    Rep kracht
    33

Voor U gezocht: Moon Exposure Calculator

Ik ga het zelf ook eens uitproberen als ik 'm kan zien dit weekend....
    (Maar als de sluitertijd zo kort moet dat het "meetrekken" wordt...haak ik af! )

Groetjes, Arjen

10. De volgende gebruiker zegt "thanks!" tegen Arjen voor deze bijdrage:

Roland ( 3 oktober 2009)

Leeftijd
    43
    Afbeeldingen
    269
    Weblogartikelen
    1
    Thanks!
    938
    Rep kracht
    46

Ik zou hier eigenlijk een nieuw draadje voor moeten openen maar ga hier toch maar fff verder.

Objectief 250mm. Gaat natuurlijk wel lukken
    ISO zo laag mogelijk. Dat wordt dan 100
    Sluitertijd diafragma keuze. Oké. (THX voor de calculator tip)
    Diafragma zo groot mogelijk. Dat wordt dan 5.6
    Statief. Daar moet ik wat creatief in worden. Heb ik nog niet. stabiel opstelling lukt wel.
    Spiegel opklappen. Oké
    Draadontspanner. Dat zou dan via USB m'n laptop moeten worden.
    Onbewolkt weer. Sh......................t is het hier super bewolkt.

Optimale scherpte gebied van mijn objectief heb ik (nog) niet uitgezocht. (Je moet ook overal rekening mee houden )

Ik wilde gewoon wat uitproberen. De ISO moest omhoog om uit de hand te fotograferen. Ik wilde immers een beetje vasthouden aan de vuistregel: min. sluitertijd = aantal mm zoom. Zoals gezegd was ik met het F-je aan het spelen omdat ik dacht dat mijn camera lichtere foto's maakt als ik een hogere F selecteer. Je heb wel gelijk, als ik een stabiele opstelling heb is de sluitertijd minder interessant en kan ik wat meer uitproberen.
    Groet, Roland

Arjen's schermafbeelding
    Leeftijd
    49
    Afbeeldingen
    127
    Thanks!
    498
    Rep kracht
    33

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RoAs Bekijk bericht
    Je heb wel gelijk....
    Ja..duh..... = Regel 1....

Groetjes, Arjen
    PS: Gemis van statief nu niet eens zo erg...zou vanavond nog wel eens om kunnen waaien (of je moet er een zandzak aan hangen)

+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 7 EersteEerste 1 2 3 4 5 6 7 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Welke viewer op je page
    By Jos Kerssen in forum WZ - Wie helpt mij
    Reacties: 19
    Laatste bericht: 30 augustus 2009, 10:55
  2. Wie weet welke juffer dit is..??
    By Jet in forum Diggers Werkplaats
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 21 juni 2009, 19:46
  3. welke rubriek