![]() |
D-DIG.NL - Fotoforum voor Fotografie - Nieuws op fotografiegebied, de digitale camera en fotografie. |
|
|
|||||||
| Registreer | Profiel-fotoalbums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Gesponsorde links - als je ingelogd bent zul je veel minder advertenties zien. Nog geen lid? Registreren is gratis en vrijblijvend. |
"Dag allemaal, Ik ben aan het sparen voor een telezoomlens voor mijn Canon 1000D. Veel gelezen maar op e.o.a. manier nog niet veel wijzer daar ik door de bomen het bos niet zo goed meer zie. Een overkill aan info denk ik. Prijzen van €200,- tot €1000,- en meer. afstanden ..."
![]() |
| LinkBack | Discussietools | Weergave |
|
||||
|
Telezoomlens, Welke?????
Dag allemaal,
Ik ben aan het sparen voor een telezoomlens voor mijn Canon 1000D. Veel gelezen maar op e.o.a. manier nog niet veel wijzer daar ik door de bomen het bos niet zo goed meer zie. Een overkill aan info denk ik. Prijzen van €200,- tot €1000,- en meer. afstanden van 55-250, 18-200, 70-300, 100-400 etc. Merken als Canon, Sigma en Tamron. (andere merken die op m'n 1000D passen?) En nog veel meer, Kijkhoeken, lensconstructies, Max. vergrotingen, Macro knopjes en weet ik niet wat nog meer. Ik denk dat ik op zoek ben naar een 'General Purpose' lens. Ik heb (nog) geen band met een specifieke tak van fotografie maar voel eigenlijk een beetje aan dat ik met 18-55mm soms te kort kom. Budget is zo rond de €350,- á €400,-. Ik heb hier bij D-DIG ook al e.e.a. gelezen maar mijn plaatje is nog niet compleet. Mijn vraag is nu: Zouden mensen hier eens hun ervaringen kunnen vertellen waarom zij voor een bepaalde telezoomlens gekozen hebben, of eniger ander advies m.b.t. de aanschaf van een nieuwe telezoomlens. Alvast hartelijk dank.
||||
|
Re: Telezoomlens, Welke?????
Hoi RoAs.
Ik heb een 70- 300 mm lens van Canon (tweede hands gekocht op Marktplaats) Hij bevalt mij goed. Het ligt er een beetje aan, wat je er mee wilt. Deze lens gebruik ik bij landschaps- en architectuurfotografie. Ik was ook op een punt dat mij 17- 85 mm lens wat tekort kwam. En deze lens was mijn eerste uitbreiding. Voor macrofotografie gebruik ik een andere lens. Bijvoorbeeld bij deze foto heb ik de lens gebruikt, hier was een sloot tussen. http://www.d-dig.nl/forums/spreekwoo...-kijk-nou.html Laatst gewijzigd door anne; 15 augustus 2009 om 01:32. |
| De volgende gebruiker zegt "thanks!" tegen anne voor deze bijdrage: | ||
Roland (14 augustus 2009) | ||
|
||||
|
Hallo Roland,
Net als Anne heb ik de beschikking over een 70-300mm Canon objectief. Zie ook mijn arsenaal: Huidige apparatuur Helaas(?!) moet ik zeggen dat ik 'm nog realtief weinig gebruik. Maar dat komt ook omdat ik me voornamelijk (nog) bezig houd met Macro en IR en "walk-around" dingen (en voor die laatste twee gebruik ik meestal m'n 17-85mm objectief). Mijn keuze voor dit 70-300mm objectief is hoofdzakelijk bepaald door kwaliteit. Met een Canon-objectief zit dat meestal wel goed. Ik ben geneigd de prijs na verloop van tijd te vergeten...als een objectief net niet goed genoeg is blijf ik dat continu merken (is mijn idee) Wat ik doe bij uitzoeken van iets nieuws: - Maak een lijstje van de koop-mogelijkheden - Zet bij elk hun plus en min-punten. Uiteindelijk leer je er een hoop van (je gaat je er in verdiepen) én: wat is er nou lekkerder dan het uitzoeken van iets nieuws terwijl alle opties nog open zijn...(als een kind in de snoepwinkel en vader die zegt: "zoek maar wat uit...") Groetjes, Arjen
|
||||
|
18-55 is prima voor landschap, architectuur en portretfotografie. Met tele haal je veraf dichterbij en dat is natuurlijk ideaal in de natuur op festivals, voor close-ups, detail enz.
Objectieven gaan langer mee dan een camera, je kunt beter wat meer investeren in objectieven dan in een camera. Hou in ieder geval de lichtsterkte in de gaten, lichtsterke lenzen zijn een stuk duurder maar ook de aanschaf van tweede hands is een optie. Schaf je een zoomlens aan, dan is snelheid ook belangrijk. Mijn Nikkor 70-300mm zoom is langzaam in scherpstellen en bij wildfotografie heb je toch wel veel profijt van een snelle lens. Misschien kun je eens een lens huren en kijken of het aan je verwachting voldoet.
Groet, Sophia http://www.sophiamook.nl eerlijke, opbouwende, constructieve kritiek mag best pittig zijn ![]() Nikon D200 en D50. objectieven in gebruik: Nikkor 14-24mm2.8 50mm; 105mmVR macro; 18-70mm en 70-300mm |
| De volgende gebruiker zegt "thanks!" tegen sophia voor deze bijdrage: | ||
Roland (16 augustus 2009) | ||
|
||||
|
Als je er nog niet echt uit bent kun je ook de Sigma 70-300 overwegen. Een lens met een belachelijke prijs en redelijke prestaties. Leuke lens om het telebereik mee te verkennen en dan ook nog eens met macro-mogelijkheden aan boord.
Zelf werk ik eigenlijk weinig in tele maar die keren dat ik het nodig heb maak ik nog steeds met plezier gebruik van dit low-budget-objectief.
|
||||
|
Roland, ook ik heb de Sigma 70-300 DG, gekocht via marktplaats waar hij geregeld wordt aangeboden.
Ik ben best tevreden over de kwaliteit van deze lens t.o.v. de prijs. Ook de macro functie is niet onredelijk, wel niet te vergelijken met m'n macrolens, maar is wel bruikbaar.
|
||||
|
IK gebruik een 70-200mm zoomlens. Heb nog niet vaak de behoefte gehad om méér dan 200mm zo 'standaard' bij me te hebben. Indien nodig neem ik een losse 300mm mee.
Als het budgettair mogelijk is kies dan voor 'de krenten'. Denk hierbij aan lichtsterkte, USM en/of VR. In betrouwbare winkels kan je vaak goede gebruikte exemplaren vinden. |
| De volgende gebruiker zegt "thanks!" tegen Arjan voor deze bijdrage: | ||
|
||||
|
Zelf heb ik de Sigma 70-300mm met macrostukje tussen de 200 en 300mm. Wel moet ik er bij zeggen dat ik de sony body heb met ingebouwde stabilisatie. Op het moment dat je een telezoom voor canon wilt hebben dan zou ik je toch aanraden om deze met IS te kiezen. Imagestabilisator. Op het moment dat je niet helemaal vast ter hand bent, of het licht is wat beperkter waardoor je langzamere sluitertijden hebt, heb je daar zeker je voordeel van. Ik heb geen idee of Sigma ook lenzen met IS voor Canonvatting heeft maar als dit alleen bij Canon kan zou ik je toch aanraden om voor Canon te gaan.
Ik heb al zo giga veel plezier gehad en nog steeds van mijn 70-300..Sigma.. (Sigma 70-300mm F/4.0-5.6 APO DG Macro 1:2 - Canon (EF, EF-S) - alle bekende merken voordelig kopen bij Kamera-Express.nl) zeker toen ik in het begin nog geen macro lens had gaf dit stukje wat op deze lens zat (ook al had het een 1:2 vergroting) mij zo veel mogelijkheden in het begin. Maar nogmaals heb ik IS in de body zitten en voor een canon moet je daarvoor een lens kiezen met IS. |
| De volgende gebruiker zegt "thanks!" tegen @Jets voor deze bijdrage: | ||
|
||||
|
Dank, dank , dank voor al jullie uitvoerige reacties.
Ben inmiddels wat verder. Dat kind in een snoepwinkel idee van Arjen is heerlijk maar toch ook vrij snel naar de realiteit terug vanwege een budget. IS, OS of VR (iedereen heeft een andere naam) is toch wel een must voor mij. Vanwege dat budget is een ijzersterke licht lens minder mogelijk en daarbij helpt dit systeem. Alles op papier op een rijtje zetten help natuurlijk ook. Macro functie is voor mij "Nice to have". THX voor de 'link' van een verkoop punt Jet. De tip van Sophia om een lens te huren ga ik ook eens verder uitzoeken. Lijkt me erg zinvol om e.e.a. eens uit te kunnen proberen als dat kan. Ik overweeg momenteel 3 keuzes Sigma 18-250mm Ca F/3.5-6.3 iF DC HSM OS Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS Canon EF 70-300mm F/4.0-5.6 iS USM Mocht iemand nog aanvullingen hebben dan hoor/lees ik het graag. Nogmaals hartstikke bedankt.
|
De Sigma 18-250 daar zou ik toch wat voorzichtig mee zijn. Het is een heel groot bereik wat daar overbrugd wordt.
Vriendin heeft de 18-250 van Canon zelf gehad en was daar absoluut niet over te spreken. Zelf heb ik de 18-250 van Tamron en eigenlijk ben ik daar ook niet zo blij mee als ik had gedacht. Niet zo scherp aan de randen, kleuren niet wat ik zou willen... nou kan je dat met een fotobewerkingsprogramma weer helemaal aanpassen.. maar toch.. Vriendin heeft de Canon 70-300. Maakt schitterende foto's. Is heel erg tevreden over die lens.. dus uit andermans ervaring zou ik je die aanraden.... |
![]() |
| Favorieten/bladwijzers |
| Discussietools | |
| Weergave | |
|
|
|
||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Welke viewer op je page | Jos Kerssen | WZ - Wie helpt mij | 19 | 30 augustus 2009 10:55 |
| Wie weet welke juffer dit is..?? | @Jets | Diggers Werkplaats | 11 | 21 juni 2009 19:46 |
| welke rubriek | Antoinette | Service balie | 2 | 26 februari 2007 09:55 |
| Gesponsorde links - als je ingelogd bent zul je veel minder advertenties zien. Nog geen lid? Registreren is gratis en vrijblijvend. |