Website en IFrames. Of: "waarom zie ik altijd slechts www.mijndomeinnaam.nl?"

Dit is de discussie "Website en IFrames. Of: "waarom zie ik altijd slechts www.mijndomeinnaam.nl?"" in het forum WZ - Tutorials, onderdeel van Webbuilders Zone op D-DIG.NL

"Noot: de weblinks verwijzen naar het "oude" D-DIG forum, op het huidige D-DIG hebben we geen chatbox. Vandaar dat de linkjes naar het oude forum verwijzen om deze tutorial leesbaar te houden Je hebt een website gebouwd, die uit een aantal *.html pagina's is opgebouwd. Je domeinnaam is bijvoorbeeld http://www.ikke.nl ..."

+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
    Robert Zijl's schermafbeelding
    Robert Zijl is offline Global Moderator
    Reputatiekracht: 41
    Reputatie: 3776
    Robert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Robert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Robert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Robert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Robert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Robert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Robert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Robert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Robert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Robert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Robert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie
    Afbeeldingen
    109
    Weblogartikelen
    11
    Thanks!
    147
    Is 369 x bedankt in 358 berichten
    Rep kracht
    41

Website en IFrames. Of: "waarom zie ik altijd slechts www.mijndomeinnaam.nl?"

Noot: de weblinks verwijzen naar het "oude" D-DIG forum, op het huidige D-DIG hebben we geen chatbox. Vandaar dat de linkjes naar het oude forum verwijzen om deze tutorial leesbaar te houden

Je hebt een website gebouwd, die uit een aantal *.html pagina's is opgebouwd. Je domeinnaam is bijvoorbeeld http://www.ikke.nl

De hoofdpagina is bijvoorbeeld home.html, je portfolio staat op portfolio.html, en je linkjes pagina staat op linkjes.html.

Als je naar www.ikke.nl surft, zie je in de browser balk netjes http://www.ikke.nl staan, maar als je dan naar je portfolio pagina surft blijft er in de URL balk van je browser gewoon http://www.ikke.nl staan.

Dit is om verschillende redenen onverstandig!

1) Bezoekers van je site kunnen geen bookmark aanmaken van bijvoorbeeld je portfolio pagina. Wanneer ze dat proberen, en later terugsurfen naar jouw portfolio pagina, komen ze bij je hoofdpagina (http://www.ikke.nl) terecht, en niet op de bedoelde portfolio pagina.
    2) Zoekmachines kunnen je site slecht indexeren, omdat alle subpagina's dezelfde url gebruiken. Een regel bij het indexeren van je site is dat elke pagina op je site door 1 unieke URI te benaderen is, niet meer en niet minder
    3) het is niet nodig, en het is voor jezelf ook onhandig. Welke HTML pagina gebruikte je nu ook alweer voor welke pagina?

Meestal ontstaan de problemen door het gebruik van IFrames.

IFrames zijn om verschillende redenen niet aan te raden
    - Frames breken het principe van zoekmachines (zoals Google) dat pagina's op een website middels 1 unieke URL benaderbaar zijn
    - Een bezoeker kan, omdat een pagina niet met een unieke URL is op te zoeken, een specifieke pagina niet toevoegen aan zijn bookmarks (favorieten)
    - Spiders en zoekmachines indexeren een website met IFRames slecht. Een spider daalt namelijk af in de individuele frames van je pagina-frameset, en zal individuele pagina's indexeren. Deze pagina's (stukjes pagina, eigenlijk) duiken dan afzonderlijk op in de zoekmachine index (de zoekresultaten). Ze worden dan echter buiten hun context getoond, de rest van je pagina, waar de IFrame op stond, is dan niet zichtbaar!
    - Printen van je website met IFrames geeft vaak problemen.

Kortkom: gebruik geen IFrames. Website-hulpprogramma's plaatsen soms je complete site binnen 1 IFrame. Dat IFrame is met de URL opvraagbaar. Dit betekent dat je gehele website middels die ene URL te benaderen is, en verder niet.

Google op IFrames nadelen om meer informatie over dit onderwerp te vinden.

Ikzelf heb weinig ervaring met IFrames. Nou, eentje dan: de lijst met Chatrooms onderaan op de forum indexpagina is een apart scriptje dat in een IFrame draait. En direct zijn daar problemen mee: als de inhoud van het IFrame te groot wordt, ontstaan scrollbars. Terwijl je dan gewoon wil zien dat het blok waarin de chatrooms zitten 'oprekt'. Dat gaat niet lukken, vandaar dat het door uw D-DIG techneut verbouwd wordt zodat het script dat de lijst met chatrooms opbouwt, en het script dat de forum-index pagina opbouwt 1 integraal geheel wordt. *dit is inmiddels gebeurd.

Voor de scherpe lezer: ja, het IFRame met de chatrooms is inderdaad apart oproepbaar, en apart indexeerbaar door google. Het is een IFrame! Check hier om het te controleren).

Dit is even voor de vuist weg, en niet volledig. Als iemand aanvullingen of opmerkingen heeft, meld het hieronder.
    Laatst gewijzigd door DDIG; 1 mei 2008 om 17:23 Reden: Linkjes aangepast
    Wil je het forum helpen door supporter te worden ? -> Klik dan hier <-
    In no-time je eigen website online ? -> klik hier <-
    Mijn bescheiden blogje -> klik <-

MissMouse's schermafbeelding
    MissMouse is nu online Digger
    Reputatiekracht: 12
    Reputatie: 831
    MissMouse heeft een goede reputatie MissMouse heeft een goede reputatie MissMouse heeft een goede reputatie MissMouse heeft een goede reputatie MissMouse heeft een goede reputatie MissMouse heeft een goede reputatie MissMouse heeft een goede reputatie
    Leeftijd
    28
    Afbeeldingen
    5
    Thanks!
    50
    Is 78 x bedankt in 78 berichten
    Rep kracht
    12

Re: Website en IFrames. Of: "waarom zie ik altijd slechts www.mijndomeinnaam.nl?"

Aha.

Maar

Wat als je nu niet wilt dat er bij elke link (portfolio, home) je volledige site geladen moet worden?
    Dan zul je toch met frames moeten werken....
    Iemand die niets probeert, is iemand die niets leert

Robert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Robert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Robert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Robert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Robert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Robert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Robert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Robert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Robert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Robert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie Robert Zijl is zeer goed bezig, heeft een glansrijke, onberispelijke reputatie
    Afbeeldingen
    109
    Weblogartikelen
    11
    Thanks!
    147
    Rep kracht
    41

Re: Website en IFrames. Of: "waarom zie ik altijd slechts www.mijndomeinnaam.nl?

Geef me een reden waarom je dat niet zou willen. Alle richtlijnen, die van de zoekmachines, en de algemeen omarmde richtlijnen van website building geven aan dat een pagina middels een unieke uri te bereiken moet zijn.

Als je dat toch niet wilt, dan schuif je die conventie terzijde, en moet je helaas ook leven met de consequenties die dat met zich meebrengt. Geen pagina-bookmarks (is echt irritant), en een slechtere ranking door zoekmachines...

Er zijn meer mogelijkheden om je pagina's te 'cloaken', een beetje googlen helpt wel. Ik wil het wel een keer op een rijtje zetten, maar omdat ik het zelf niet zou willen moet ik dat uitzoeken.

Als je met Frames werkt heb je nog steeds een unieke pagina (die ook als pagina geindexeerd wordt, en dan WEL gebookmarkt kan worden). Veel helpt het dus niet 'in the long run'.

Die unieke HTML pagina van je link-pagina weet je zelf wel, natuurlijk. Als je dan deze pagina opgeeft in het weblink-uitwisselings script, gaat het goed.

Stel dat je een IFrame hebt met je persoonlijke info, en een IFrame met een paar foto's, en een IFrame voor het 'actuele weer', op 1 pagina in je site, dan worden al deze afzonderlijke IFrames geindexeerd, waardoor mensen naar brokjes in je site kunnen bookmarken. Dit wil je vast niet. Het is slecht websiteontwerp, algemeen gesproken. (zonder iets over jouw skills daaromtrent te roepen overigens hoor, dat spreekt voor zich!) Er is een zee aan informatie te vinden op het net over dit onderwerp.

MissMouse heeft een goede reputatie MissMouse heeft een goede reputatie MissMouse heeft een goede reputatie MissMouse heeft een goede reputatie MissMouse heeft een goede reputatie MissMouse heeft een goede reputatie MissMouse heeft een goede reputatie
    Leeftijd
    28
    Afbeeldingen
    5
    Thanks!
    50
    Rep kracht
    12

Re: Website en IFrames. Of: "waarom zie ik altijd slechts www.mijndomeinnaam.nl?"

Snelheid van het laden... Althans dat was het altijd.. Nu met de snellere verbindingen is dat natuurlijk het punt niet meer... Misschien de boel toch maar eens ombouwen ja... In de tijd dat ik begon (eeuwen geleden, i know) was het juist goed om frames te hebben (althans, dat werd mij verteld)

Tijden zijn veranderd....

Rest nog wel 1 klein vraagje: wat te doen met simpleviewer en menu? Dat zal toch via een frame moeten?

Afbeeldingen
    109
    Weblogartikelen
    11
    Thanks!
    147
    Rep kracht
    41

Re: Website en IFrames. Of: "waarom zie ik altijd slechts www.mijndomeinnaam.nl?

Hmm, ik vraag me af of dat zo is, indien je website in zijn geheel in een IFrame is opgebouwd. Als voorbeeldje de huidige forum-index pagina, als ik de pagina ververs, ververst ook het IFrame. Ik moet bekennen dat ik zelf te weinig weet over IFrames als het gaat om het laden en verversen. Wanneer wordt een IFrame geladen? Als je op F5 drukt, en het IFrame heeft de 'focus' (je hebt in het IFrame geklikt), laad toch de gehele pagina opnieuw...

In jouw geval is het vermoedelijk eenvoudig. Haal het IFrame rond de pagina weg en het is voor elkaar, denk ik. SimpleViewer is een Fash component. Die hoef je niet in zijn geheel in een IFrame te plaatsen, die kan gewoon op zijn eigen HTML pagina staan (zie hier: http://www.lemsterstudio.nl/portfolio/index.html)

Ikzelf heb het menu op elke sub-pagina staan. Beetje ingewikkeld verhaal wordt het dan, maar je kunt het menu op elke webpagina plaatsen die je middels een klik op het menu laadt. Daardoor wordt de sub-pagina zichtbaar, maar daarop staat een nieuwe versie van je menu, met daarin het knopje van de actuele pagina geselecteerd. Dat is een rechttoe rechtaan manier. Slimmer kan ook, dan gebruik je een CSS menu, die je met een include directive opneemt op je sub-pagina's. Ik heb even geen tijd op daar uitgebreid op in te gaan, maar neem me nu voor om daar een tutorial over te gaan maken.

Leeftijd
    28
    Afbeeldingen
    5
    Thanks!
    50
    Rep kracht
    12

Dan wacht ik op jouw tutorial!

Was van plan om het menu op elke sub te hebben staan, maar dat wordt wat ingewikkeld ja...

+ Reageren op discussie

Soortgelijke discussies

1. Foto's met "drag and drop" in je bericht slepen
    By Robert Zijl in forum Wist je dat....
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 24 december 2007, 15:20
  2. Speciaal voor Digibi: foto's museum "Beeld en Geluid"
    By Roosje in forum Fotobeoordeling Architectuur / Industriële vormgeving
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 23 februari 2007, 13:48

Favorieten/bladwijzers